„Klubrádió
Reggeli gyors

Új szabályok kellenek a zebrákon, mert nagyon sok a baleset

27/02/2020 14:21

| Szerző: Klubrádió

Évente csaknem ezer gyalogosgázolás történik zebrákon, azaz átlagosan naponta legalább három embert ütnek el az autósok kijelölt gyalogátkelőhelyeken, és rengetegen vannak, akik súlyos, maradandó fogyatékosságot szenvednek. Két éve harminc, tavaly már harminckilenc ember hunyt el. A balesetek és a halálozások fele Budapesten történik. A helyzet súlyosságát jelzi, hogy az elmúlt időszakban a Magyar Rendőrség honlapján is megjelentek különböző figyelemfelhívó videók.

2020. február 25. Reggeli Gyors - részlet 2020.02.25. Székely Sándor
10:58
00:00

A kimondottan sok gyalogosgázolásnak összetett okai vannak, a balesetekben közrejátszik az autósok és a gyalogosok figyelmetlensége, de az is probléma, hogy bizonyos helyeken nincsenek megfelelően kialakítva az átkelőhelyek – mondta el Székely Sándor, a Szolidaritás országgyűlési képviselője.

Sok olyan helyen is történik gázolás, ahol az elavult szabályozás miatt nem festenek fel zebrát, de a gyalogosok mégis gyakran ott kelnek át – vagy inkább átrohannak. A közlekedési kultúra is változott, több az autós, a gépjárművek könnyebben gyorsulnak, az emberek figyelmét elvonják a különböző elektronikus eszközök.

A hazai gyalogátkelőhelyeket egy 1984-es szabályozás alapján alakították ki, ezt a szabályozást az elmúlt években többször módosították, toldozták-foldozták, de alapvetően új szabályozásra lenne szükség.

A vidéki városokban, körülbelül hetven helyen kialakítottak úgynevezett okoszebrákat, erre a fővárosban is nagy szükség lenne. Az okoszebra érzékeli a gyalogos tényleges áthaladási szándékát, és mindkét irányból figyelmezteti az autókat a villogó, úttestbe épített fényjelzők segítségével arra, hogy hamarosan elsőbbséget kell adniuk. Szükség lenne külön hangjelző berendezésre és a sok helyen kopott gyalogátkelőhelyek újrafestésére is.

Európában vannak olyan nagyvárosok, ahol szinte elő sem fordulnak ilyen jellegű balesetek, Helsinkiben a tavalyi évben egyetlen zebrás gyalogosgázolás sem történt.

A jelenlegi szabályozás alapján a Magyar Közút Nonprofit Zrt. felelős a zebrák kialakításáért. Székely Sándor elmondta, hogy kezdeményezésére az országgyűlés bizottsága már foglalkozik a problémával, de egyelőre az újraszabályozás kérdése nincsen napirenden.

A beszélgetést a fenti lejátszóra kattintva hallgathatja meg!

Reggeli gyors/ Interjú: Székely Sándorral
2020.02.25., kedd 07.45.
Riporter: Dési János