„Klubrádió
Reggeli gyors/Reggeli személy

Orbán kovászos uborkáival könnyű azonosulni

2/07/2020 16:40

| Szerző: Klubrádió

Nagyot ment a sajtóban Orbán Viktor kovászos uborkája, Mikecz Dániel, a Republikon intézet vezető kutatója szerint azért, mert ezzel tudnak azonosulni a választók. A miniszterelnök közösségimédia-használatának másik fontos része a tekintély erősítése, mint amikor „kemény brüsszeli munkáról” tesz fel videókat. Ha pedig Facebook-oldalán jelent be valamit a vírusról, vagy csak azt mutatja be, ahogy elteszi az uborkát, a választók azt érezhetik, hozzájuk szól.

2020. július 02. Reggeli személy / részlet, Mikecz Dániel (20.07.02.)
22:12
00:00

Mikecz Dániel, a Republikon Intézet vezető kutatója volt a vendégünk a Reggeli személyben. Arról kérdeztük, hogy nagy politikai karriert futott be a kovászos uborka Orbán Viktor Facebook-oldalán. Sokan azt mondták, hogy új eszközöket vet be a miniszterelnök, vélhetően azzal a céllal, hogy a közélet iránt kevésbé érdeklődőket is megfogja.

Mikecz Dániel azt mondta: az azonosulás (hogy a választók tudjanak azonosulni a politikussal) és tekintély kialakítása, megerősítése a cél a politikusoknál a közösségi médiában, előbbi eszköze a kovászos uborka, utóbbié pedig a videók arról, hogy a kormányfő megy Brüsszelbe, és kiírja, „kemény munkanap lesz”. Jelezte, látszik ezeken a képeken, hogy komoly stáb dolgozik rajtuk, be vannak állítja.

Műsorvezetőnk hozzáfűzte: fontos bejelentéseket tett Orbán Viktor a Facebook-oldalán a járvány alatt. Erre az elemző megjegyezte, volt egy kis technikai malőr is, amikor elment a hang. Úgy folytatta: ha a miniszterelnök sajtótájékoztatót tart, az mindig hír, eljön az egész sajtó, de ha a Facebookon beszél, akkor az breaking news, főleg járványhelyzetben. Közvetlenül, a kamerába nézve beszél, „hozzám szól”, ha gondban van az ország, és akkor is, ha elteszi a kovászos uborkáját, érezheti a választó. Mikecz Dániel szerint Orbán képes arra, hogy a saját választói azonosuljanak vele. Ez működhetne másnál is, de más politikusnak nincs ekkora követőtábora, a kormányoldalon pedig a miniszterelnöknek nincs kihívója. ???

Ehhez képest az ellenzéknél egyértelmű, hogy miért fontos a közösségi média. Ahhoz, hogy egy ellenzéki politikus bekerüljön még a nem kormánypárti médiába is, hírértékűt kell tennie, mondania. Ha heti öt sajtótájékoztatót tart, nem biztos, hogy az ötödikre is eljönnek az újságírók. De ha követik a saját oldalán több tíz-, akár 100 ezren, akkor el tudja érni a választóit anélkül, hogy akár a nem kormánypárti sajtó tudósítsa őt. Az ellenzéknek akkor jöhet jól a közösségi média, ha a kormányfüggetlen sajtó forrásként tekint az oldalára, így juthat el nagyobb közönséghez.

Műsorvezetőnk szóba hozta: volt egy kutatás „a Fidesz titkáról”, hogy ki és miért támogatja a nagyobbik kormánypártot. Egyik legérdekesebb eredménye volt, hogy a legszegényebbek, legkiszolgáltatottabbak (például falvakban élők, romák, internet-hozzáféréssel nem rendelkezők, fizikai munkások) támogatják leginkább a kormányt, az ellenzék szerint azért, mert nem jut el hozzájuk kellő információ, bár a kutatás szerint nem elsősorban a médiaelérés ennek az oka.

Mikecz Dániel azt mondta: már a '18-as választás előtt is arról volt szó, hogy Magyarországon sok esetben a Fidesz az államot jelenti, tehát akik a Fideszre szavaznak, az államra szavaznak. Minél inkább kiszolgáltatott valaki, annál inkább függ az államtól és bízik az állam jóindulatában, és azt a kormánypárt jeleníti meg. Úgy vélekedett, hogy ha '95-'96-ban készült volna hasonló kutatás, akkor az MSZP töltött volna be hasonló szerepet a legszegényebbeknél.

A kovászos uborka a diplomáciába is bekerült, Igor Matovič szlovák miniszterelnök kapott belőle (bodzaszörpért cserébe):

A médiaelérésre rátérve azzal folytatta: a kábeltévé jelenti a legegyszerűbb szórakozási lehetőséget, szinte minden háztartásban elérhető, valószínű, hogy őket inkább a szórakoztató műsorok érdeklik, nem a politika, nem a hírcsatornák, ahogy vélhetően a Facebookon se.

Hangsúlyozta: 2002-től, azóta, hogy a kisgazdák eltűntek a politikai életből, nagyon erős többsége van a Fidesznek a legkisebb településeken (ahol csak egy szavazókör van). Itt nem a média-, hanem a fizikai jelenlét a fontos, hogy van-e ott valaki, aki a Fideszt megjeleníti. Felmerül a kérdés, hogy az ellenzéknek mennyi erőforrása van, képes-e jelen lenni ezeken a településeken, ami azért lehet fontos, mert sok egyéni körzet úgy van megszabva, hogy egy nagyobb városhoz kis falvak is tartoznak.

Ebben a választói csoportban is van jelentősége a közmédiának (köztévé, közrádió), valamint a (kormány által felvásárolt) megyei lapnak. A választói magatartásban sok minden játszik szerepet, az óriásplakát is, mert ha nem lenne jelentősége, nem használnák. Az elemző szerint ezt ahhoz lehet hasonlítani, hogy egy hirdető is több felületen jeleníti meg a termékét, és így van ez a politikában is. Hozzátette: erről kevesebb szó esik, de a családtámogatási rendszer nemcsak a felső középosztálynak kedvez, hiszen ahol az érintett választók élnek, tízmillió forint egy családi házat jelenthet, míg Budapesten egy panellakás harmadát.

Az interjút a fenti lejátszóra kattintva hallgathatja meg. Kiemelt kép: Orbán Viktor Facebook-oldala

Reggeli gyors/Reggeli személy
2020. július 2., csütörtök 09.05
Műsorvezető: Lampé Ágnes