„Klubrádió
Élőben a városból 2.0 - Autótól a Zebráig

Nem ostobaságból, aggodalomból hagyták úgy a Déli alagútját

19/06/2019 17:09

| Szerző: Klubrádió

Nagyon megy a fejvakarás egy ideje a MÁV-nál, hogy mi legyen a jövőre érkező új emeletes vonatok elől elzárt Déli pályaudvar alagútjával, de egyelőre nem mernek döntést hozni. Ma sem tudni ugyanis, mi lesz a budai főpályaudvar sorsa, és így beletenni több milliárdot saját, és nem uniós pénzből, senki nem akar  – mondta Magyarics Zoltán, a RegionalBahn szerkesztője.

2019. június 19. Élőben a városból 2.0 - Autótól a Zebráig-részlet/Emeletes vonatok (2019.06.19.)
23:03
00:00

Nem arról van szó, hogy hülyék ülnének a MÁV-Startnál, és ezért rendeltek olyan új emeletes vonatokat, amelyek nem férnek be a Déli pályaudvar alagútjába, a méretkülönbségekkel tisztában voltak a társaságnál, amikor leszerződtek a 40 darab hatrészes Stadler KISS motorvonatra – mondta Magyarics Zoltán, a RegionalBahn nevű internetes oldal munkatársa. A vasúti blog szerkesztője szerint a Gellért-hegy alatti pályaszakasz átalakításáról – ami lehetővé tenné az emeletes vonatok áthaladását – valójában azért nincs még döntés, mert nem tudni, mi lesz a Déli pályaudvar sorsa.

A pályatest süllyesztését, ami több milliárdos összeg, addig senki nem akarja bevállalni, amíg a Déli sorsa bizonytalan. Elég régóta ment, és megy most is a fejvakarás az ügyben, mert stratégiai kérdés, mire akar a vasút költeni. Ehhez azt is érdemes tudni, hogy a Déli alagútjának módosítását saját pénzből kellene megoldani. Ez azért lényeges, mert az infrastrukturális költségvetésre jellemző, hogy a vasútnál uniós pénz nélkül lassan egy budiajtót sem lehet lefesteni – tette hozzá.

Újabb emeletes motorvonat szállításáról írtak alá megál
 
 A nagy kapacitású, emeletes motorvonat készülő kocsiszekrénye a Dunakeszi Járműjavító Kft. szerelőcsarnokában 2018. december 17-én. Újabb 8 darab, emeletes KISS (Komfortabler Innovativer Spurtstarker S-Bahn-Zug) motorvonat szállításáról írt alá szerződést ezen a napon a MÁV-Start Zrt. és a Stadler Bussnang AG. Az első ütemben rendelt 11 motorvonat várhatóan 2019 végétől szállítja az utasokat a váci és a ceglédi elővárosi vasútvonalakon, a második ütemben gyártott 8 jármű pedig 2021 elejéig állhat forgalomba. MTI/Máthé Zoltán
 


A Déli pályaudvar sorsa évek óta bizonytalan, 2015-ben, miután a 160 éves alagút mellett omlani kezdett a támfal, felvetődött a vasúti végpont felszámolásának lehetősége. Több ötlet is született, szóba került az egész állomás lebontása, a parkosítás, és az is, hogy kórházat vagy sportközpontot építenek a helyére.

Tavaly azonban, a Déli jövőjéről szóló konferencián Fürjes Balázs, a Miniszterelnökség államtitkára arról beszélt, a vasút kiemelt főpályaudvara Budapesten, a legjobb megoldást ezért kellő vizsgálatok és sok párbeszéd után kell megtalálni. Fónagy János, a Miniszterelnöki Kormányiroda államtitkára is azt hangsúlyozta, a vasútnak elsőbbsége van a közösségi közlekedésben, a Déli pedig fontos vasúti létesítmény. Pokorni Zoltán, a XII. kerület fideszes polgármestere ugyancsak védte a pályaudvart, amit szerinte nem szabad megszüntetni az elővárosi forgalomban betöltött szerepe miatt.

Az emeletes vonatok közlekedtetése a Déliből azért lényeges kérdés, mert az új szerelvények jövő nyáron valószínű a balatoni vonalon is járnának, így a nyaralók nem csak Kelenföldön szállhatnának le, illetve fel, hanem a főváros belsőbb részén is.

Élőben a városból 2.0 - Autótól a Zebráig
2019. június 19., szerda 13.00
műsorvezető: Fábián László