„Klubrádió
Élőben a városból 2.0 - Autótól a Zebráig

Ne szentségelj, légy türelmes!

8/05/2021 11:11

| Szerző: Klubrádió/K.K.

Egy örökzöld téma mellé, ami a városi kerékpározás, bejött egy másik kérdés. Nem kellene valahogy megkülönböztetni az idős gépkocsivezetőket?

2021. május 05. Élőben a városból 2.0 - Autótól a Zebráig (2021. május 05., szerda 13:00)
50:03
00:00
Műsorvezetők: Fábián László

Ahogyan a tanuló vezetők autóin ott van a „T” betű, úgy az idős, már lassú, bizonytalan vezetők járműveire is kellene tenni valami jelzést – vetette fel az egyik hallgatónk. Nem rosszindulatból, vagy kirekesztő szándékkal, hanem épp ellenkezőleg. Tapasztalata szerint a tanulókkal türelmesebbek, megértőbbek a többiek, az idősebbeket meg előre engedik egy ajtónál, vagy átadják a helyet nekik a buszon. Ezért gondolt arra, hogy valamilyen formában jelezni lehetne az autón, hogy abban épp most nem egy formula 1-es versenyző ül, hanem egy idősebb ember.

Pető Attila „kreszprofesszor” azonnal ki is talált egy piktogramot, egy kalapot, emlékezve arra, hogy évtizedekkel ezelőtt legendás kifejezés volt a „kalapos trabantos”, ez jelentette, hogy az illető teljesen alkalmatlan a közúti közlekedésre. Ezek után előkerült még több ötlet a piktogramra, például egy sétabot, vagy csiga, vagy egy piros csíkkal áthúzott puma lehetne a jelzés. Pető Attila úgy vélte, hogy a finom jelzés ötlete nem rossz, sőt szellemes, azonban nem feltétlenül szükséges. Ugyanis egy tapasztalt gépkocsivezető figyel a vele együtt közlekedőkre is. Észre fogja venni a sebességből, a menetdinamikából, az iránytartásból, a vezetési stílusból, hogy a másik autós vagy idős, vagy nincs vezetésre alkalmas állapotban, vagy egyszerűen csak vasárnapi autós, azaz nincs napi gyakorlata, rutinja a vezetésben, és akkor a tapasztaltabb óvatosabban, türelmesebben viselkedik (jobb esetben).

Átadták a Tépe és Berettyóújfalu közötti kerékpárutat
 
MTI/Czeglédi Zsolt
 
 

A műsor másik témája a kerékpározás volt. Nagy elánnal hirdeti a kormány a kerékpárutak építésének gigantikus sikerét, főleg a Balaton környékén megépített utakét. Csakhogy! Sok helyen sikerült úgy vezetni a kerékpárutat (például Szántód, Zamárdi), hogy az a kerítések mellett megy. Tehát, ha valaki be akar állni, vagy ki akar hajtani a saját telkéről, akkor veszettül száguldozó biciklisek útjába kerül. De kerékpárúton megállni tilos! Vagyis, ha a telek tulajdonosa be akar menni, akkor a forgalmi sávban kell megállnia, amíg kiszáll kinyitni a kaput, mert nem húzódhat félre, hiszen az a kerékpársáv, amelyen megállni tilos. Az átgondolatlan, ész nélküli bicikliút-építés minimum konfliktusokhoz, vitákhoz, veszekedésekhez vezet, jó ha nem balesetekhez. Jó ideig vitatéma lesz még Budapesten a nagykörúti biciklisáv kijelölése is.

E téma kapcsán nem árt néhány szabályt felidézni.  Ahol van kerékpárút, ott kötelező annak használata, nem szabad lemenni se az úttestre, se fel a járdára. A kerékpáros a kijelölt kerékpárúton  –amelyet tábla jelez- 30 kilométeres sebességgel haladhat.  Azon az úton, amelyet kerékpárosok és gyalogosok számára is kijelöltek táblával, a megengedett sebesség 20 kilométer óránként. Járdán pedig 10 km/h, de a KRESZ szerint itt 12 éven alul gyermekek bicajozhatnak, illetve akkor lehet igénybe venni, ha az úttest közlekedésre alkalmatlan. Egy hallgatónk megjegyezte, hogy azért vannak tőlünk nyugatabbra olyan országok, amelyekben látszólag össze-vissza száguldoznak a biciklisek, a robogósok bukósisak nélkül, de a látszólagos káosz mögött mégis van valamiféle rend. Mégpedig azért, mert az emberek figyelnek egymásra, közlekedés közben is. Pető Attila véleménye egyébként az, hogy ahol van rá lehetőség, tehát elég széles a járda, ott fel lehetne engedni a kerékpárosokat a gyalogosok közé, természetesen felső sebességhatár előírásával.

Még egy kis káosz

Az InfoRádió Aréna című műsorában Révész Máriusz aktív Magyarországért felelős kormánybiztos arról beszélt kedden, hogy a kerékpáros szervezetek kérésére módosíthatják a KRESZ-t, és megszüntethetik a kötelező kerékpárút-használatot. A gyakorlott kerékpárosok ugyanis nagyobb veszélyben érzik magukat a keskeny, rossz minőségű kerékpárutakon, mint az autóúton haladva, főleg, ha a családosokat is kerülgetniük kell. A statisztika is ezt támasztja alá, elsősorban azokon a helyeken, ahol a járdán fut a kerékpárút - tudósított a Telex.hu.

És még egy fontos információ azoknak, akik most tanulnak vezetni. Az autósiskolák kinyithattak, a tantermi képzés is elindulhatott a pandémia miatt hozott szigorításokkal. Azonban a hosszú szünet után természetesen „feltorlódtak” az érdeklődők, arra kell számítani, hogy a képzési idő egy év is lehet a jelentkezéstől a jogosítvány kézhez vételéig.

A műsort a fenti lejátszóra kattintva hallgathatja meg. Kiemelt kép: MTI/Bruzák Noémi.

Élőben a városból
2021.05.05. 13:00
Műsorvezető: Fábián László