„Klubrádió
Esti gyors

Esélye sem volt a Hableánynak

30/05/2019 19:42

| Szerző: Klubrádió

Azt persze még nem tudni, hogy mi volt a dunai hajótragédia közvetlen oka, de jó néhány tanulsága már most is látható.

2019. május 30. Esti gyors - részlet 19.05.30. Szalma Botond
07:45
00:00

Amikor megtörténik a tragédia, akkor kezdünk gondolkodni, de akkor már késő. Ez a legfőbb tanulsága a dunai hajótragédiának – mondta el Szalma Botond, a MAHART volt vezérigazgatója az Esti gyorsban. A balesetet úgy szemléltette, mintha a közúton egy kamion lökne föl egy Trabantot. A Hableánynak semmi esélye nem volt, hiszen a nagy luxushajónak olyan az orrkiképzése, és akkor a tömege, hogy egyszerűen felborította a turistahajót, az már nem tudott visszaállni. Persze ezeken a hajókon van radar, vannak egyéb berendezések, valamiért mégsem nem vették észre egymást.

A tragédia egyik oka a rossz idő, mégpedig azért mert így kevesen tartózkodtak a felső fedélzeten. Akik onnan estek a vízbe, azokat ki tudták menteni a közelben lévő hajók. Akik viszont a Hableány belsejében tartózkodtak, azoknak csak másodperceik voltak, nem tudtak kimenekülni, hisz sötét volt, ruhában, cipőben voltak, amiben nehéz úszni, nyilván kitört a pánik.


Szalma Botond szerint a két fős személyzet elegendő egy ilyen méretű hajó kezeléséhez, az tehát önmagában nem okozhatott volna gondot.

A volt vezérigazgató úgy véli, valóban nagy a zsúfoltság a Dunán, az óriási városnéző hajók forgalmát meg kellene tiltani. Továbbá a szállodahajókat a város északi és déli határánál kellene lehorgonyozni, ám a nagy cégek lobbiereje nagyobb a józan meggondolás erejénél.

További problémának látja Szalma Botond, hogy évek óta nincs közlekedési minisztérium, nincsenek jó szakemberek (csak akik felavatnak valamit), ezért nincs megfelelő szabályozás. Egy ideig nem is lesz, hisz a hajósok képzését is elsorvasztották.

Gergely Zsófia interjúját a fenti „lejátszás” ikonra kattintva hallgathatja meg. Kiemelt kép: MTI/Mohai Balázs.