„Klubrádió
Hangosfilm - Szélesvásznú verzió

Elég rossz, hogy sikeres legyen!

9/08/2020 08:29

| Szerző: Timár Ágnes/Klubrádió

A Hangosfilm – Szélesvásznú verzió szombati adásában szó volt a Titkok és igazságok című új francia alkotásról; valamint beszélgettünk az „annyira rossz, hogy már jó” típusú kultfilmekről is.

2020. augusztus 08. Hangosfilm - Szélesvásznú verzió (2020. augusztus 08., szombat 13:30)
29:40
00:00
Műsorvezetők: Timár Ágnes Szerkesztők: Timár Ágnes
A műsor első felében Lengyel Nagy Anna filmkritikus méltatta az említett új francia drámát. A beszélgetésből kiderült, hogy a Titkok és Igazságok című filmben egy baleset hoz végzetes változást a Párizsban élő Beatrice és férje, Frederic boldog házasságába. Az eset hatására a korábban jó humorú és vonzó férfi megvakul, és teljesen kiszámíthatatlanná válik: bármit kimond, ami csak eszébe jut, mindenféle szűrő nélkül. Öt évvel a tragikus fordulat után egy baráti nyaralás során rég eltemetett titkok kerülnek napvilágra. A film ugyan drámai felütéssel indul, és rengeteg szívszorító pillanatot tartogat, nem szűkölködik a feszültséget oldó humorban sem.

A folytatásban a 40 éves Xanadu című musicalről volt szó, illetve a film kapcsán azokról a filmekről beszélgettünk Szöllőskei Gáborral, amelyek bár látványosan rosszul sikerültek, mégis komoly rajongóbázisuk lett. Hogy mitől alakulhat ki egy ilyen fura kultusz ezek körül az alkotások körül, erről kérdeztem a filmes szakírót, aki elmondta, hogy elég, ha egy közösség valamiért megszólítva érzi magát a film által, vagy ha kivételesen jól sikerül a szinkronja.

A beszélgetés során természetesen szóba kerültek Ed Wood mára klasszikusan dilettáns művei; Tommy Wiseau A szoba című remeke, valamint azok a filmek, amelyek talán szándékosan lettek B kategóriások.

Az úgynevezett trash filmek iránt ma már komoly érdeklődés van, és nem egyszer előfordul, hogy nem csak kollégiumi szobákban nevetnek rajtuk egy-egy buli alkalmával, hanem moziba is kerülnek ezek a filmek, és meglepően jól teljesítenek a kasszáknál.

A műsor zárásaként az adás napján 83. születésnapját ünneplő Dustin Hoffman pályáját foglaltuk össze. Mint oly sok hollywoodi színész, ő is egy tévésorozatban tette próbára először tehetségét, és csak hosszú évek kitartó munkájával jutott el első főszerepéig. Dustin Hoffman 1937. augusztus 8-án született Los Angelesben, habár felmenői még Európából, Kijevből, illetve Jászvásárról érkeztek.

Mire kamera elé állhatott, neki is be kellett mutatkozni Kalifornia lakosságának szendvicsemberként, ahogy sok kollégája is tette és teszi arrafelé pályája kezdetén. Hoffman többször szakította félbe felsőfokú tanulmányait, míg végül elvégezte Lee Strasberg legendás színiiskoláját. Ahol nem mellékesen Gene Hackman volt a lakótársa.

A sorozat szerepek mellett, színpadi színészként is bebizonyította, hogy van helye a szakmában. Többek között Mike Nicholsnak, aki egy alakítását látva, ajánlotta fel neki a Diploma előtt főszerepét. Innen pedig már nem volt megállás, egymást követték a jobbnál jobb filmek, részéről pedig a kiemelkedő alakítások. Emblematikussá vált a figurája az Éjféli cowboyban, vagy a Pillangóban, de méltó partner volt Robert Redfordnak Az elnök embereiben, vagy Faye Dunawaynek a Kis nagy emberben. Jelentős színészi munkái közül a Kramer kontra Kramerért, amelyben egy gyerekét egyedül nevelő apát alakított, valamint az Esőemberét jutalmazták Oscar-díjjal, ahol Tom Cruise partnereként egy autista férfit játszott.

Sajnos a 2000-es években becsúszott egy szerepválasztós tévedés is a Vejedre ütökkel, amire nincs mentség, hiszen láthatta az első részt. Ugyanakkor az utóbbi időben láthattuk olyan kedves filmekben is, mint a Felforgatókönyv vagy a Szerelem második látásra.

Címlapi kép: Részlet Ed Wood 9-es terv a világűrből című 1959-es filmjéből - melyet a világ legrosszabb alkotásának tartanak.

Hangosfilm – Szélesvásznú verzió
2020. augusztus 8. szombat 13:30
Szerkesztő-műsorvezető: Timár Ágnes