„Klubrádió
Reggeli gyors

Brutális iskolaőrök: tanulónként 18 forintot költött az állam az iskolai erőszak megelőzésére

28/12/2021 13:04

| Szerző: Klubrádió/Bohus Péter

Néhány éve bevezették az iskolaőrök intézményét, már akkor is sokan tiltakoztak a jelenlétük ellen, de most kiderült, egy ilyen őr egy tíz éves gyereket bántalmazott. Milyen következtetéseket lehet levonni az iskolaőrök bevezetéséből? A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetek ügyvivője Nagy Erzsébet válaszolt.

2021. december 28. Reggeli gyors (2021. december 28., kedd 08:05)
54:29
00:00
Műsorvezetők: Panxnotded Miklós, Dési János, Szénási Sándor, Para-Kovács Imre, Mérő Vera Szerkesztők: Bálint Judit, Jávor Dénes Marcell, Selmeci János, Korpás Krisztina, Bálint Judit, Herskovits Eszter

A teljes beszélgetést a lejátszóra kattintva 14:55-től hallgathatja meg.

A sármelléki iskolában szolgálatot teljesítő iskolaőr úgy megragadta a nyakánál fogva egy általános iskolás fiút, hogy a diák zúzódást szenvedett. Lehet-e azzal jönni, hogy mi előre megmondtuk, hogy ez fog történni? A szakszervezetek mindenesetre már az iskolaőr jogintézményének tavalyi bevezetése óta tiltakoztak a bevezetésük  ellen, és "teljességgel tévútnak tartják". A pedagógusok szerint ugyanis semmi keresnivalója nincs az iskolákban olyan személyeknek, akik fel vannak szerelve gázszprével, gumibottal, bilinccsel. "Ott grasszálnak, és erőszakos beavatkozásra tartják őket az iskolákban. Ennek most meg lett az eredménye, és bebizonyosodott, hogy "mennyire alkalmatlan módszer az iskolai erőszak kezelésére", mondta a Reggeli gyorsban Nagy Erzsébet, a PDSZ ügyvivője.

Tanévkezdés - Több mint 2200 iskolarendőr
 
Tanévkezdés - Több mint 2200 iskolarendőr
 
Budapest, 2013. szeptember 2. Rendőrök Az iskola rendőre elnevezésű programot népszerűsítő lufikat osztanak Budapesten a Városligeti Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola tanévnyitó ünnepségén 2013. szeptember 2-án. A 2013/14-es tanévben mintegy 2800 oktatási intézmény kapcsolódott be a közbiztonságot növelő programba, amelyben több mint 2200 rendőr vesz részt. MTI Fotó: Máthé Zoltán
Fotó: Máthé Zoltán
 

 

Ha ugyanis egy iskolában tényleg előfordul valamilyen erőszakos eset, amit az iskolaőr kezel, "beveti magát", és a többi gyerek szeme láttára gumibottal üt és megbilincsel egy gyereket, az nem csak annak a gyereknek okoz súlyos traumát, akivel szemben "foganatosítják", hanem azoknak is, akik ezt látják. "Ezek az eljárások nem iskolába valók". Ha mégis fel kell lépni, akkor arra Nagy Erzsébet szerint Magyarországon már rendelkezésre áll egy ilyen erőszakszervezet, aki ilyenkor riasztható, és úgy hívják, hogy rendőrség. Miért van szükség egy állandó, a rendőrség és a civil élet közötti szereplőre, aki igazából a rendőrre hasonlít? - tette fel a kérdést a szakszervezeti vezető.

Ő maga 40 évig lakótelepen egy olyan iskolában tanított, amelyeket nem lehet elit iskoláknak nevezni, de soha nem volt szükség ilyen beavatkozásra. Elmesélte, hogy az egyik kollégáját például azért ítélték el, mert az iskola környékén voltak állandóvá váltak az olyan esetek, hogy fiatalok ott drogoztak az iskola mellett, cigarettáztak és beszóltak a gyerekeknek és a szülőknek. Amikor a kollégája egyszer közbelépett, és a hátizsákjánál fogva visszatartotta az egyik ilyen fiatalt, akit fel akart vinni az iskolaigazgatóhoz, mert korábban tanította ezt a gyereket, annak az lett a következménye, hogy a fiatalkorúak ügyésze elítélte, mert korlátozta egy gyerek személyi szabadságát, és pénzbüntetést kapott, továbbá a törvény szerint három éven keresztül nem dolgozhat 18 éven aluli gyerekekkel, így az állása is veszélybe került. Nagy Erzsébet szerint államfői kegyelmet kért Ádertől.

De a szakszervezeti vezető szerint ez is azt bizonyítja, hogy az iskolaőr felesleges, hiszen a rendőrségi törvényből kiderül, hogy az iskolaőr csak az iskolán belüli erőszakkal kapcsolatban tud fellépni, az iskolán kívüli személlyel egyáltalán nem, tehát az iskolaőrnek ebben az esetben sem lett volna eljárási joga. Tehát az iskolaőr nem használható ilyenkor, iskolán belül Nagy Erzsébetnek még soha nem volt még szüksége arra, "hogy gázszprével, gumibottal felszerelt egyének lépjenek közbe és kezeljék az erőszakos gyerekeket, akik nem hallgattak a szép szóra".

Szerinte nem ezek a megfelelő megoldások, ugyanakkor "vannak olyan pedagógiai eljárások, amiket inkább el kellene terjeszteni, és támogatni kellene, de az állam semmit sem költ erre". Nagy Erzsébet szerint tanulónként nagyjából 18 forintot költött az állam az iskolai erőszak megelőzésére.

Tehát az állam a rövidebb végét fogta meg a problémának, és ez Nagy Erzsébet szerint nem vezet megoldáshoz. A szegregált iskolákban is meg lehet szerinte találni a hangot a gyerekekkel és a szülőkkel. Ha például meg tudják érteni őket, és nem felsőbbrendű lényként, nem lekezelően találkoznak velük, esetleg iskolán kívüli programokat szervezve állunk hozzájuk, az élethelyzetüket megértve, és akkor szerinte ki tud alakulni egy olyan hangulat, amikor nem azok lesznek a hangadók, akik erőszakosabb cselekményre hajlamosabbak.