„Klubrádió
Esti gyors

A BKV sem tudja, miért füstölnek a buszok

14/08/2019 18:29

| Szerző: Klubrádió

Az egyik közlekedési szakszervezet vezetője szerint a buszok nagyjából megfelelnek a környezetvédelmi normáknak, van pár, amelyik füstöl, de ennek a BKV se tudja az okát.

2019. augusztus 14. Esti gyors / részlet, Gólián Zsolt (19.07.05.)
05:58
00:00

A Népszava írt arról, hogy a nyáron Budapesten megszokott látvánnyá váltak a sűrű, sötét füstöt okádó a buszok. A cikkben hozzátették, sokszor nem tudják bekapcsolni a klímát a járatokon, így akár 40 Celsius-fok is lehet az utastérben.

Gólián Zsolttal, a BKV Fürst Közlekedési Szakszervezet elnökével beszélgettünk, aki szerint a buszok nagyjából megfelelnek a környezetvédelmi normáknak; van egy pár, amely valóban füstöl, de ennek sajnos a BKV sem tudja az okát. A csuklós Volvók 15 évesek, alacsony a motorkapacitásuk, 7000 köbcentis motorral készültek, összehasonlításul egy szóló Ikarusban annak idején 10 500 köbcentis motor volt.

Ráadásul a klímákat sok esetben utólag építették be, a motorok nem bírják ezeket a nagy terheléseket. Lengyelországban összeszerelt svéd buszokról van szó - tette hozzá.A BKV felkérte a győri Széchenyi István egyetem gépjármű szakát, hogy vizsgálják meg, mi okozza a füstölést, ennek az eredményét várják.

A Népszava említett cikkében volt az is, hogy a buszmegállókban 2-3-szor nagyobb lehet a nitrogén-dioxid-szennyezettség, mint a hivatalos mérőállomásokon, amiért a dízel személyautók mellett a tömegközlekedésben használt buszok is felelősek. Gólián Zsolt közölte: a buszok nagy része, több mint 90 százaléka dízel, van egy-két hibrid és lehet 40-50 darab gázüzemű. Úgy folytatta: valóban, amikor a megállóból elindul a jármű, nagyobb gázt kell adnia a sofőrnek, és nagyobb gázadásnál több szennyezőanyag kerül a levegőbe.

Szerinte a buszok 60-70 százalékán van légkondicionáló berendezés, a régi Ikarusokon nincs, de a Volvókon, a Modulókon, a Mercedeseken van. A légkondi csak akkor működik, amikor az ajtók zárva vannak, de nagyon sűrűn következnek egymás után a megállók, ezért szerinte nem lehet csodákat várni, 1-2 fokot hűt. Inkább egy távolsági buszon van ennek hatása, ahol 20-30 kilométert megy folyamatosan egy autóbusz.

Az interjút a fenti lejátszás ikonra kattintva hallgathatja meg.

Esti gyors
2019.08.14., szerda 18:20
Műsorvezető: Kárpáti János